Przeszukaj
Generic selectors
Tylko dokładne trafienia
Wyszukaj w tytułach
Wyszukaj w treści
Search in posts
Search in pages
Szukaj w kategoriach:
Procesy i narzędzia
SRM
Team Management
Webinary
Wyróżnione
Zakupy direct
Zakupy indirect
Zarządzanie

tel. +48 517 870 451    |    e-mail: info@myprocon.pl

walterherz
Image Alt

Macierz BCG

  /  Macierz BCG

Macierz BCG

You are here:
< Back

Najstarsza i najprostsza, a co za tym idzie najbardziej znana METODA prezentacji portfela produkcji oraz NARZĘDZIE controllingu strategicznego.
Macierz została stworzona i po raz pierwszy zastosowana przez amerykańską firmę consultingową Boston Consulting Group. Metoda ta pozwala ocenić możliwości rozwojowe firmy oraz określić jej pozycję strategiczną. Dzięki jej zastosowaniu firma może ustalić, które towary powinny zostać wycofane z asortymentu, a które powinny przynieść większy zysk w przyszłości.

Do skonstruowania macierzy BCG potrzebne są następujące odpowiedzi na poniższe pytania:

  • jaki jest cykl życia produktu danej firmy?
  • jaki obrót finansowy tworzy każdy produkt?
  • jaki jest udział w rynku danego wyrobu w stosunku do największego konkurenta?

Następnie po zebraniu powyższych informacji każdy produkt można umieścić na jednym z 4 pól znajdujących się na macierzy BCG, a są nimi:

1. GWIAZDY (lub “przeboje”) są produktami, które wymagają tak dużego finansowania, że nie generują nadwyżki. Nie oznacza to jednak, że nie uzyskuje się z nich przychodów. Inwestowanie w gwiazdę jest bardzo opłacalne, ponieważ tempo wzrostu rynku jest wysokie a sam produkt jest konkurencyjny i rozwojowy. Gwiazdy z biegiem czasu mogą przekształcić się w dojne krowy. Wyróznia się tu:

  • młode gwiazdy: produkty i usługi, które wymagają duzych nakładów finansowych co spowodowane jest powiększeniem udziału w rynku
  • stare gwiazdy: produkty i usługi, które w dużej mierze same się finansują

2. DOJNE KROWY to produkty, które są żywicielami firmy. Cechują się wysoką rentownościa i małymi potrzebami finansowymi. To wyroby, które generują firmie nadwyżkę netto, dzięki czemu moga finansować pozostałe wyroby, inwestycje, a nawet być wsparciem dla rozwijających się gwiazd.

3. ZNAKI ZAPYTANIA (lub dylematy) to prdukty deficytowe, które charakteryzują się niskim udziałem w szybko rozwijającym się rynku. Przynoszą niskie dochody, ale w dłuższej perspektywie (pod warunkiem doinwestowania) moga stać sie gwiazdami.

4. PSY (inaczej kule u nogi) to produkty, które nie przynoszą znacznej nadwyżki i nie mają perspektywy rozwoju. Są wynikiem przegranej walki konkurencyjnej na rynku, który został nasycony usługa danego typu.

Wzorcowy program asortymentowy firmy:

  • dylematy będą przynosić 10% dochodów
  • gwiazdy zagwarantują 30% dochodów
  • dojne krowy będą stanowić o 40-50% dochodów
  • psy będą przynosić około 10-20% dochodów.

Wyróżnione wpisy

Jak zakupy powinny ograniczać ryzyka w łańcuchach dostaw? CSR w umowach z dostawcami

W prezentacji omówiono zasadność i sposoby wykorzystania klauzul CSR przy zawieraniu umów z dostawcami, jako narzędzie zarządzania ryzykiem w organizacji.

Autor: Pawel Skorupski, EcoVadis
Mechanizmy minimalizacji ryzyka w zakupach, źródłem „niewidzialnych” oszczędności

Brak umiejętności przewidywania ryzyka zewnętrznego i wewnętrznego oraz niestosowanie odpowiednich narzędzi minimalizujących ryzyko to jedne z najważniejszych problemów branży zakupowej. Jakie kroki podjąć by „spać spokojnie(j)”?

Autor: Agata Kulikowska, TAURON
Wdrożenie systemu zakupowego w Credit Agricole Bank Polska. Z czym to się je?

Prezentacja omawia proces wdrożenia systemu zakupowego w Credit Agricole Bank Polska – od przygotowania do wdrożenia i jego efektów z dwóch perspektyw: działu zakupów i zespołu wdrożeniowego.

Autorzy: Jarosław Pazdro, Credit Agricole Bank Polska i Damian Czernik, NextBuy
Zakupy nie-strategiczne, czyli jak zakupy przestały być strategiczne?

Prezentacja opisuje syndrom zakupów nie-strategicznych, przedstawia sprawdzonych narzędzia strategiczne kupca i odpowiada na pytanie dlaczego zaczęły zawodzić. Analiza dolegliwości istniejących procesów i recepta na dzisiejszą „strategiczność”.

Autor: Konrad Bąk, SMA Solar
PROCON Webinar: Zdalni managerowie ery post-COVIDOWEJ

Co – tak naprawdę – zmienił COVID w pracy i roli managerów?. Czy biurową efektywność zarządzania można osiągnąć z domu? Co najbardziej przeszkadza w zarządzaniu zdalnym zespołem i jak sobie z tym radzić? Jak budować relację online?

Autor:Jacek Jarmuszczak, NextBuy oraz Gość Specjalny
We can afford a little audacity (video)

What are the key learnings on Supply Chain from COVID 19 Crisis and on what should Procurement focus in risk management – new KPI’s vs new priorities.

Autor: Christian Voland, Bunge
Feedback zakupowy w postępowaniu przetargowym: elementarne narzędzie pomijane przez działy zakupów

Niestety wiele firm, działów zakupów nie traktuje wystarczająco poważnie kwestii przekazywania informacji zwrotnej lub nie poświęca jej wystarczająco dużo uwagi. Szczególnie w czasach, gdy relacje z dostawcami mogą zadecydować o przetrwaniu naszego przedsiębiorstwa.

Autor: Mateusz Borowiecki, OptiBuy
Zarządzanie ryzykiem braku dostaw – czarne łabędzie

W jaki sposób zabezpieczasz firmę przed niespodziewanymi zagrożeniami ? Jak zbudować plan kontynuacji biznesu? Jak przygotować się na nieprzewidziane niespodzianki w postaci czarnych łabędzi? Jak wygląda zarządzanie ryzykiem dla zakupów direct?

Autor: Jacek Jarmuszczak, NextBuy

Zarejestruj się

Resetuj hasło