Przeszukaj
Generic selectors
Tylko dokładne trafienia
Wyszukaj w tytułach
Wyszukaj w treści
Search in posts
Search in pages
Szukaj w kategoriach:
Procesy i narzędzia
SRM
Team Management
Webinary
Wyróżnione
Zakupy direct
Zakupy indirect
Zarządzanie

e-mail: info@myprocon.pl

Image Alt

Kompetencje w zakupach – Część 1: Od Młodszego Kupca do CPO

Autor: Agnieszka Piątkowska, BigFish Polska, www.karierawzakupach.pl

Poszukiwane przez pracodawców kompetencje stale się zmieniają. Są one mocno zależne od roli i dojrzałości zakupów w danej organizacji oraz wydarzeń i trendów rynkowych. Jakie kompetencje rozwijać by sięgnąć po zakupowy sukces?

Zapraszamy na webinar: Kariera w Zakupach II – 16 czerwca Zarejestruj się już dziś!

Paleta wymaganych/wskazanych kompetencji jest bardzo zróżnicowana względem m.in. stanowisk – inne kompetencje będzie posiadł np. kupiec strategiczny, inne taktyczny, a jeszcze inne lider kategorii. Jest to uzależnione jednocześnie od konkretnych kategorii, którymi będziemy się zajmować – odmiennych kompetencji oczekuje się od kupca odpowiedzialnego za towary czy usługi standardowe, a odrębnych od tego, który zarządza strategicznymi kategoriami lub wąskimi gardłami.

Obecnych liderów zakupów zachęcamy do pobrania darmowego mini podręcznika dotyczącego rekrutacji w dziale zakupów

K

ompetencje społeczne w zakupach (kompetencje miękkie)

Z obserwacji rynkowych wynika, że coraz częściej pojawia się zapotrzebowanie na kompetencje społeczne – czyli potocznie zwane miękkimi. Poza ogólnymi – jak komunikacja – oczekuje się również tych powiązanych z: budowaniem relacji, asertywnością, radzeniem sobie z niepewnością, zarządzaniem zmianą lub konfliktem, kreatywnością. W rolach strategicznych, które coraz częściej pojawiają się w serwisach rekrutacyjnych (z analizy Big Fish Polska wynika, że w 2019 r. było to około 70% ogłaszanych stanowisk na popularnych portalach pracy) znajdziemy zapotrzebowanie na coraz bardziej zaawansowane kompetencje zakupowe: zarządzanie kategorią, zarządzanie ryzykiem, zarządzanie relacjami z dostawcami, świadomość biznesowa, zarządzanie projektem zakupowym, value engineering.

Big Fish przeanalizował procesy rekrutacyjne i oferty pracy pod kątem oczekiwanych kompetencji zakupowych w Polsce i w pozostałej części kontynentu oraz w USA. Na podstawie tych badań przygotowane zostało kompendium ponad 50 definicji kompetencji zakupowych, które są efektem ponad 15 letniego doświadczenia związanego z oceną kompetencji działów zakupów, prowadzenia procesów rekrutacyjnych i dostarczaniem programów rozwojowych w Europie. Kompetencje podzielone zostały na na typowo zawodowe, miękkie i przywódcze.

Zestawienie można pobrać bezpłatnie z www.karierawzakupach.pl

Z

dalne kompetencje zakupowe a COVID

Co ciekawe COVID pokazał zapotrzebowanie na nową kompetencję, czyli umiejętność pracy zdalnej. Niby wiele osób już mogło przyzwyczaić się do tego typu pracy, ale przyzwyczaić się, a być biegłym to zupełnie dwie różne sprawy. Umiejętność pracy zdalnej może kryć w sobie wiele różnych aspektów takich jak np. komunikacja, zarządzanie własnym czasem i energią, planowanie, asertywność, budowanie relacji, rozwiązywania konfliktów, znajomość różnego rodzaju technologii wspierających pracę zdalną i gotowość do poznawania kolejnych, samodyscyplina, orientacja na rezultat, zdolność adaptacji, elastyczność, współpraca, odpowiedzialność.

K

ompetencje a rozwój kariery: od młodszego kupca do CPO

START – Młodszy Kupiec

Kompetencje, które powinien posiadać młodszy kupiec, czyli podstawowy zestaw umiejętności i zdolności do kontynuowania swojej kariery w zakupach to, przede wszystkim:

  • znajomość procesu zakupowego
  • nastawienie na współpracę z klientem wewnętrznym
  • negocjowanie
  • zarządzanie kontraktami
  • znajomość technologii w zakupach/biznesie
  • asertywność
  • organizacja pracy.

ROZWÓJ – Kupiec Strategiczny, Category Leader etc.

Kompetencje które warto, żeby młodszy kupiec rozwijał by objąć stanowiska strategiczne (Kupiec Strategiczny, Category Leader itp.) to kompetencje związane ze strategicznym zarządzaniem zakupami oraz kompetencje miękkie.

Kompetencje strategiczne:

  • zarządzanie kategorią zakupową
  • analiza danych
  • zarządzanie ryzykiem
  • SRM
  • strategic sourcing
  • świadomość biznesowa
  • zarządzanie projektami zakupowymi
  • value engineering

Kompetencje miękkie:

  • podejmowanie inicjatywy,
  • kreatywność,
  • słuchanie innych,
  • krytyczne myślenie,
  • opanowanie,
  • zarządzanie konfliktem,
  • komunikacja,
  • zarządzanie interesariuszami,
  • zarządzanie zmianą.

FINAŁ  – CPO (ale czy na pewno?)

Kupiec/ Category Leader chcący w przyszłości objąć stanowisko menedżera, dyrektora, CPO musi mieć świadomość, że jest to nierozerwalnie związane z zarządzeniem zespołem. By być dobrym kandydatem i jednocześnie by samemu czuć się kompetentny, powinien rozwijać przede wszystkim kompetencje przywódcze i miękkie takie jak:

  • odwaga menedżerska,
  • przewodzenie zmianom,
  • budowanie efektywnych zespołów,
  • delegowanie,
  • rozwój podwładnych
  • zręczność strategiczna,
  • samoświadomość,
  • samokontrola i szereg innych.

Pamiętajmy jednak (i to stąd pytanie przy ostatnim nagłówku), że nikt nie każe nam być CPO! Wiadomo, że nie każdy będzie się do tego nadawał – nie każdy posiada odpowiedni skillset… Ale to nie ważne. Bo co najważniejsze, nie musimy chcieć być CPO. To jedna z wielu opcji. Kusi pozycją i wynagrodzeniem, jednak bez problemów znajdziemy inne stanowiska w dziale, które ze względu na swoją strategiczność, nie będą ustępować poziomem gratyfikacji… A już na pewno satysfakcji z wykonywanej pracy!   Nie możemy patrzeć na stanowisko CPO jako ostateczny wskaźnik sukcesu w zakupach.

Więcej informacji i źródeł znajdziesz m.in. w książce Agnieszki Piątkowskiej „Zarządzanie karierą w zakupach” www.karierawzakupach.pl

Już wkrótce – Część 2

A w kolejnej części felietonu przejdziemy do Kompetencji przyszłości: co zmienią technologie w naszej pracy, czy musimy czuć się zagrożeni?

Tymczasem, zapraszamy na drugie wirtualne spotkanie z zakupową headhunterką! ZARZĄDZANIE KARIERĄ W ZAKUPACH (i nie tylko)

WEBINAR

 

16 czerwca – 15:00

prowadzenie: Jacek Jarmuszczak, NextBuy

Gość Specjalny: Agnieszka Piątkowska, Big Fish Polska

Zarejestruj się

Resetuj hasło