Przeszukaj
Generic selectors
Tylko dokładne trafienia
Wyszukaj w tytułach
Wyszukaj w treści
Search in posts
Search in pages
Szukaj w kategoriach:
Procesy i narzędzia
SRM
Team Management
Webinary
Wyróżnione
Zakupy direct
Zakupy indirect
Zarządzanie

e-mail: info@myprocon.pl

Image Alt

Macierz BCG

  /  Macierz BCG (Strona 2)

Macierz BCG

You are here:
< Back

Najstarsza i najprostsza, a co za tym idzie najbardziej znana METODA prezentacji portfela produkcji oraz NARZĘDZIE controllingu strategicznego.
Macierz została stworzona i po raz pierwszy zastosowana przez amerykańską firmę consultingową Boston Consulting Group. Metoda ta pozwala ocenić możliwości rozwojowe firmy oraz określić jej pozycję strategiczną. Dzięki jej zastosowaniu firma może ustalić, które towary powinny zostać wycofane z asortymentu, a które powinny przynieść większy zysk w przyszłości.

Do skonstruowania macierzy BCG potrzebne są następujące odpowiedzi na poniższe pytania:

  • jaki jest cykl życia produktu danej firmy?
  • jaki obrót finansowy tworzy każdy produkt?
  • jaki jest udział w rynku danego wyrobu w stosunku do największego konkurenta?

Następnie po zebraniu powyższych informacji każdy produkt można umieścić na jednym z 4 pól znajdujących się na macierzy BCG, a są nimi:

1. GWIAZDY (lub „przeboje”) są produktami, które wymagają tak dużego finansowania, że nie generują nadwyżki. Nie oznacza to jednak, że nie uzyskuje się z nich przychodów. Inwestowanie w gwiazdę jest bardzo opłacalne, ponieważ tempo wzrostu rynku jest wysokie a sam produkt jest konkurencyjny i rozwojowy. Gwiazdy z biegiem czasu mogą przekształcić się w dojne krowy. Wyróznia się tu:

  • młode gwiazdy: produkty i usługi, które wymagają duzych nakładów finansowych co spowodowane jest powiększeniem udziału w rynku
  • stare gwiazdy: produkty i usługi, które w dużej mierze same się finansują

2. DOJNE KROWY to produkty, które są żywicielami firmy. Cechują się wysoką rentownościa i małymi potrzebami finansowymi. To wyroby, które generują firmie nadwyżkę netto, dzięki czemu moga finansować pozostałe wyroby, inwestycje, a nawet być wsparciem dla rozwijających się gwiazd.

3. ZNAKI ZAPYTANIA (lub dylematy) to prdukty deficytowe, które charakteryzują się niskim udziałem w szybko rozwijającym się rynku. Przynoszą niskie dochody, ale w dłuższej perspektywie (pod warunkiem doinwestowania) moga stać sie gwiazdami.

4. PSY (inaczej kule u nogi) to produkty, które nie przynoszą znacznej nadwyżki i nie mają perspektywy rozwoju. Są wynikiem przegranej walki konkurencyjnej na rynku, który został nasycony usługa danego typu.

Wzorcowy program asortymentowy firmy:

  • dylematy będą przynosić 10% dochodów
  • gwiazdy zagwarantują 30% dochodów
  • dojne krowy będą stanowić o 40-50% dochodów
  • psy będą przynosić około 10-20% dochodów.

Wyróżnione wpisy

Kompetencje w zakupach – Część 2: Roboty, sztuczna inteligencja, automatyzacja – kompetencje przyszłości

Technologia przyśpiesza, ułatwia, pozwala na więcej, ale i frustruje, denerwuje, niepokoi.. Wymagania pracodawców są mocno zależne od roli zakupów, ich dojrzałości oraz stopnia przyswojenia technologii w danej organizacji (..)

Autor: Agnieszka Piątkowska, BigFish Polska
PROCON Webinar: Zarządzanie karierą w zakupach – Obecność w sieci

Obecność w sieci a kariera, czyli po co nam LinkedIn, jak robić to dobrze oraz o tajnikach pracy łowcy talentów i zakupowego headhuntera.

Autorzy: Agnieszka Piątkowska, Big Fish Polska; Jacek Jarmuszczak, NextBuy
Use of synergies through the implementation of purchasing software. Case study with the client.

What was the background of the project – business need? What was the scope of the implementation and why these modules? What were the lessons learnt during the project and what can you recommend to others?

Autorzy: dr Tomasz Gonsior, OptiBuy; Valentin Bastian, Christoph Maier, G+D
Next Generation Partnerships

Using your suppliers as a source of competitive advantage. Assessing your potential partners: the 5 P’s of Procurement. Next generation skills and mindset: the 3C’s.

Autor: prof. dr Frank Rozemeijer, FRConsulting BV/Maastricht University

Zarejestruj się

Resetuj hasło