Brief
Z briefem mamy do czynienia w momencie kiedy chcemy nawiązać współpracę z agencją marketingową. Jest to swego rodzaju forma komunikacji, za pomocą której zleceniobiorca dochodzi do porozumienia z klientem, ustalając jego oczekiwania i dopasowując do nich strategię działania: dajemy konkretny feedback i otrzymujemy rezultat, na którym nam zależało.
Poprawnie napisany brief stanowi receptę na poprawne zrozumienie Twoich oczekiwań – dzięki temu końcowy efekt działań agencji będzie zgodny z Twoim założeniem. Pisząc brief należy skupić się tylko na suchych faktach, bo to one są istotne dla agencji, można je wręcz wypunktować.
W dobrym briefie nie może zabraknąć takich etapów, jak:
• przedstawienie produktu i określenie jego unikalnej cechy – co go wyróżnia na tle konkurencji;
• opis grupy docelowej – do jakiej grupy wiekowej, społecznej powinny być skierowane działania;
• insight – zrozumienie niejawnych potrzeb i motywacji klienta;
• cel projektu – określ dokładnie, co chcesz osiągnąć przy pomocy działań marketingowych, np. wzrost sprzedaży, zwiększenie znajomości marki, budowanie relacji z klientem;
• pozycjonowanie marki – jej historia i wartości, którymi się kieruje;
• budżet i harmonogram działań – pozwoli na wybranie odpowiednich działań i prawidłowe rozplanowanie ich w czasie.
CZTERY RADY, które pomogą w napisaniu dobrego briefu:
1. Pisz krótko i zwięźle. Najlepszy brief to taki, który nie przekracza 1 strony A4.
2. Unikaj ogólnych zwrotów, stylistycznych ozdobników i pustych sformułowań – brief nie musi być ładny, lecz konkretny.
3. Pamiętaj, że brief to element procesu komunikacji – zastanów się, czy zawarłeś w nim wszystkie informacje, które umożliwiają zrozumienie Twojego zlecenia.
4. Zadbaj o to, aby brief był spójny – zlepek przypadkowych informacji z Internetu nie pomoże agencji w zrozumieniu Twojego zamysłu.
5. Zaplanuj terminy z małym zapasem – Oferta „na wczoraj” nie działa na Twoją korzyść
Wyróżnione wpisy

Niestety wiele firm, działów zakupów nie traktuje wystarczająco poważnie kwestii przekazywania informacji zwrotnej lub nie poświęca jej wystarczająco dużo uwagi. Szczególnie w czasach, gdy relacje z dostawcami mogą zadecydować o przetrwaniu naszego przedsiębiorstwa.