SIX SIGMA
Metoda ta opiera się na pozyskiwaniu jak największej liczby danych w celu osiągnięcia niemal perfekcyjnej jakości. Zarządzanie jakością odbywa się na zasadzie wychwytywania wad produktów, nieprawidłowego przebiegu procesu, które nie spełniają oczekiwań klienta i obniżają jakość produktu. Wprowadzenie tej metody wiąże się z ograniczeniem liczby usterek i błędów, które całkowicie zmienią organizację, stawiając przede wszystkim na jakość wytwarzanych produktów.
Six Sigma można określić jako pięciostopniowy proces osiągania celu:
- Definiowanie – etap poznawania i opisywania procesu, wskazanie jego słabych stron. Wskazanie celu, który chcemy osiągnąć.
- Pomiar – najważniejsza faza! Sposób na obiektywne i szczegółowe poznanie prawdy odnośnie jakości procesu. Wyniki są jasno przedstawione i przeanalizowane w celu wydobycia z nich najważniejszych informacji.
- Analiza – analiza danych zebranych na etapie pomiaru w poszukiwaniu wiedzy o procesie.
- Udoskonalanie – obniżenie poziomu występowania defektów w procesie w celu osiągnięcia wyższego poziomu jakości.
- Kontrola – po wprowadzeniu nowych procesów i udoskonaleń, stały monitoring kontrolujący poziom jakości.
Plusy wprowadzenia powyższej metody w firmie: poprawa jakości wytwarzanych produktów i usług, wzrost satysfakcji klienta, większe zaangażowanie pracowników, szybkie i sprawne wprowadzanie zmian, wygenerowanie oszczędności.