MBO (ang. Management By Objectives)
System zarządzania przez cele polega na tym, że przedsiębiorstwo powinno mieć jasno określone cele działalności. Główne cele powinny być znane i jasno sformułowane. Dzięki temu każdy pracownik – zarówno wyższego, jak i niższego szczebla – wie, do czego dążą działania jego i firmy. Praca nie jest bezcelowa. Wyznaczanie tych celów pozwala również na zauważanie, na czym skupiamy się, choć nie jest to konieczne, nie przynosi zysków, a czasami wręcz przeciwnie.
Pierwszym krokiem do wprowdazenia tego systemu powinno być ustalenie strategii działania przez zarząd firmy. Wyznacza on następnie najważniejsze i główne cele całej organizacji. Musimy wiedzieć, co jest celem i do czego dokładnie dążymy.
Do osiągnięcia tego celu pomocna jest metoda SMART, gdzie cel musi być
- S: konkretny
- M: mierzalny
- A: osiągalny
- R: realny
- T: określony w czasie
Wyróżnione wpisy

Niestety wiele firm, działów zakupów nie traktuje wystarczająco poważnie kwestii przekazywania informacji zwrotnej lub nie poświęca jej wystarczająco dużo uwagi. Szczególnie w czasach, gdy relacje z dostawcami mogą zadecydować o przetrwaniu naszego przedsiębiorstwa.