Lean Management
Nazwa amerykańska, a rodowód azjatycki, a dokładniej -Japonia. Metoda ta po raz pierwszy została zastosowana przez firmę Toyota, a konkretnie przez szefa produkcji tego koncernu – Ohno. System Produkcyjny Toyoty (TPS – Toyota Production System), odznaczał się produkcją wysokiej jakości produktów, jednocześnie pochłaniając dużo mniejsze zasoby, niż inne przedsiębiorstwa. Dlatego też Lean Management definiuje się jako metodę “odchudzonego” zarządzania przedsiębiorstwem, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości wytwarzanych dóbr.
Wprowadzając tę strategię do przedsiębiorstwa i realizując dokładnie jej założenia, można się spodziewać zmniejszenia ponoszonych kosztów o kilkanaście procent.
Efekty te pojawiają się w wyniku:
- zwiększenia wydajności (wynika między innymi ze skrócenia czasu podejmowania decyzji oraz większego zaangażowania pracowników, co bezpośrednio przekłada się na efektywność zachodzących w firmie procesów),
- lepszego wykorzystania dostępnych możliwości (powiązane z ograniczeniem procesów i kosztów do minimum, co daje szansę na wykorzystanie czasu i zasobów pieniężnych w inne inwestycje),
- redukcji zbędnych balastów.
Zastosowanie powyższej metody w firmach na świecie: Daihatsu, Mazda czy Nissan. W Polsce stosuje ją, m.in.: Bosch, Gillette, Remy, Whirlpool, Opel, Volkswagen, Phillips czy Volvo.