Przeszukaj
Generic selectors
Tylko dokładne trafienia
Wyszukaj w tytułach
Wyszukaj w treści
Search in posts
Search in pages
Szukaj w kategoriach:
Procesy i narzędzia
SRM
Team Management
Webinary
Wyróżnione
Zakupy direct
Zakupy indirect
Zarządzanie

tel. +48 517 870 451    |    e-mail: info@myprocon.pl

Image Alt

CSR (ang. Corporate Social Responsibility)

  /  CSR (ang. Corporate Social Responsibility)

CSR (ang. Corporate Social Responsibility)

You are here:
  • KB Home
  • C
  • CSR (ang. Corporate Social Responsibility)
< Back

Koncepcja Społecznej odpowiedzialności biznesu według której firmy są jednostkami społecznymi uwzględniającymi w swojej strategii nie tylko interesy udziałowców, ale i całego społeczeństwa. CSR zakłada bowiem racjonalne zarządzanie przedsiębiorstwem i majątkiem, z poszanowaniem praw obywateli i zasad współżycia społecznego. Póki co tego typu podejście do biznesu jest w większości przypadków jednorazowym działaniem ocieplającym wizerunek organizacji na zewnątrz (działania PR-owe). Kluczowym jest jednak żeby, był to istotny, stały i konsekwentnie rozwijany element tożsamości przedsiębiorstwa.

Liczne raporty i opracowania w tym temacie potwierdzają, że im większa firma, tym częściej spotkać można konkretne i systemowe działania CSR-owe. Najczęściej są to działania edukacyjne, kulturalne, społeczne i sportowe. Przykład: Globalny koncern L’Oréal podpisała w 1998 r. umowę z UNESCO o współpracy na mocy której powstał światowy program „L’Oréal for Women and Science” („L’Oréal dla Kobiet i Nauki”), gdzie kobietom-naukowcom specjalizującym się np. badaniu chorób nowotworowych przyznawane są stypendia naukowe.
Często podstawą CSR-u jest założenie fundacji, która realizuje działania społeczne w imieniu firmy. Znanymi przykładami są tutaj fundacje dwóch największych komercyjnych stacji telewizyjnych w Polsce: „Nie jesteś sam” TVN-u i Fundacja Polsatu.

Niestety wiele firm w dalszym ciągu kojarzy CSR z pracą wolontariuszy, współpracą z fundacjami czy zbiórkami pieniędzy na szczytne cele. Jednak CSR należy traktować całościowo i powinien on dotyczyć każdej sfery biznesu: uczciwych warunków zatrudnienia, ładu organizacyjnego, dbania o środowisko naturalne, uczciwych warunków konkurencyjnych, czy wpływu na społeczność lokalną.

CSP dotyczy każdego działu w firmie, w tym zakupów. Jak zatem wprowadzić społeczną odpowiedzialność biznesu do zakupów?

  • sprawdzać dostawców przed ostatecznym wyborem (jakość i rodzaj produktów, miejsce produkcji, warunki pracy, czy ofertowane ceny są dumpingowe
  • standaryzacja kryteriów, którymi posługują się kupcy przy wyborze dostawców: często kontrahenci są zobowiązani podpisać „kodeks dostawcy”, który jest warunkiem przystąpienia do przetargu
  • zewnętrze audyty: na początku i w trakcie współpracy
  • ankiety samooceny, które weryfikują, czy dostawca spełniają kryteria zamawiającego w kontekście CSR
  • powyższe działania stały się standardowe w Grupie Polpharma oraz Provident Polska

Wyróżnione wpisy

Jak zakupy powinny ograniczać ryzyka w łańcuchach dostaw? CSR w umowach z dostawcami

W prezentacji omówiono zasadność i sposoby wykorzystania klauzul CSR przy zawieraniu umów z dostawcami, jako narzędzie zarządzania ryzykiem w organizacji.

Autor: Pawel Skorupski, EcoVadis
Mechanizmy minimalizacji ryzyka w zakupach, źródłem „niewidzialnych” oszczędności

Brak umiejętności przewidywania ryzyka zewnętrznego i wewnętrznego oraz niestosowanie odpowiednich narzędzi minimalizujących ryzyko to jedne z najważniejszych problemów branży zakupowej. Jakie kroki podjąć by „spać spokojnie(j)”?

Autor: Agata Kulikowska, TAURON
Wdrożenie systemu zakupowego w Credit Agricole Bank Polska. Z czym to się je?

Prezentacja omawia proces wdrożenia systemu zakupowego w Credit Agricole Bank Polska – od przygotowania do wdrożenia i jego efektów z dwóch perspektyw: działu zakupów i zespołu wdrożeniowego.

Autorzy: Jarosław Pazdro, Credit Agricole Bank Polska i Damian Czernik, NextBuy

Zarejestruj się

Resetuj hasło