Brief
Z briefem mamy do czynienia w momencie kiedy chcemy nawiązać współpracę z agencją marketingową. Jest to swego rodzaju forma komunikacji, za pomocą której zleceniobiorca dochodzi do porozumienia z klientem, ustalając jego oczekiwania i dopasowując do nich strategię działania: dajemy konkretny feedback i otrzymujemy rezultat, na którym nam zależało.
Poprawnie napisany brief stanowi receptę na poprawne zrozumienie Twoich oczekiwań – dzięki temu końcowy efekt działań agencji będzie zgodny z Twoim założeniem. Pisząc brief należy skupić się tylko na suchych faktach, bo to one są istotne dla agencji, można je wręcz wypunktować.
W dobrym briefie nie może zabraknąć takich etapów, jak:
• przedstawienie produktu i określenie jego unikalnej cechy – co go wyróżnia na tle konkurencji;
• opis grupy docelowej – do jakiej grupy wiekowej, społecznej powinny być skierowane działania;
• insight – zrozumienie niejawnych potrzeb i motywacji klienta;
• cel projektu – określ dokładnie, co chcesz osiągnąć przy pomocy działań marketingowych, np. wzrost sprzedaży, zwiększenie znajomości marki, budowanie relacji z klientem;
• pozycjonowanie marki – jej historia i wartości, którymi się kieruje;
• budżet i harmonogram działań – pozwoli na wybranie odpowiednich działań i prawidłowe rozplanowanie ich w czasie.
CZTERY RADY, które pomogą w napisaniu dobrego briefu:
1. Pisz krótko i zwięźle. Najlepszy brief to taki, który nie przekracza 1 strony A4.
2. Unikaj ogólnych zwrotów, stylistycznych ozdobników i pustych sformułowań – brief nie musi być ładny, lecz konkretny.
3. Pamiętaj, że brief to element procesu komunikacji – zastanów się, czy zawarłeś w nim wszystkie informacje, które umożliwiają zrozumienie Twojego zlecenia.
4. Zadbaj o to, aby brief był spójny – zlepek przypadkowych informacji z Internetu nie pomoże agencji w zrozumieniu Twojego zamysłu.
5. Zaplanuj terminy z małym zapasem – Oferta „na wczoraj” nie działa na Twoją korzyść