BPO (ang. Bussiness Process Outsourcing)
Outsourcing procesów biznesowych, czyli zlecanie wybranych procesów biznesowych do wykonywania przez zewnętrzne podmioty, które ponoszą odpowiedzialność za ich jakość i efektywność. co po polsku dosłownie można przetłumaczyć jako zlecenie wykonania usługi na zewnątrz. Czasem też pojęcie BPO rozwijane jest jako „business process offshoring”, ale występuje rzadziej i głównie na rynku amerykańskim, gdzie outstourcing jest de facto zlecaniem usług „za morze”. Pojęcie BPO na dobre zagościło w Polsce w pierwszej dekadzie XXI w.
Firmy korzystające z usług BPO pozbywają się pewnych procesów biznesowych, nie uważanych za kluczowe dla organizacji, rezygnując z samodzielnego ich prowadzenia na rzecz kupowania tych usług u firm zewnętrznych. W praktyce są to najczęściej procesy telemarketingowe, księgowo-finansowe czy IT. Kupuje się je u wyspecjalizowanych, zewnętrznych usługodawców, często zlokalizowanych w innych krajach, w których takie usługi są tańsze.
Podstawową zaletą BPO jest minimalizacja kosztów własnych, nawet pomimo konieczności zapłacenia zewnętrznemu dostawcy usług, bo to on bierze na siebie m.in. koszty zatrudnienia pracowników, wynajęcia biura i jego wyposażenia. Są też inne korzyści, jak choćby pozyskanie wysokiej jakości usług w dziedzinie, w której odbiorca usługi nie ma doświadczenia lub się w niej nie specjalizuje.