Benchmarking
Dla jednych to metoda, dla innych proces lub narzędzie. Dwie popularne definicje:
– benchmarking jest procesem polegającym na doskonaleniu efektywności własnej organizacji poprzez identyfikowanie, analizowanie, adaptowanie i wdrożenie rozwiązań stosowanych przez organizacje najbardziej efektywne w skali świata (Brilman, 2002),
– benchmarking to porównywanie się z innymi podmiotami mającymi najlepsze wyniki lub też wyznaczającymi kierunki rozwoju oraz wykorzystanie ich dobrych pomysłów, aby się doskonalić (Grudzewski, 2004) .
Koncepcja benchmarkingu polega na tym, że obserwujemy i porównujemy naszą firmę z najlepszą na rynku w konkretnej dziedzinie tak, aby wiedzę płynącą z takiego porównania jak najlepiej wykorzystać. Jednym słowem, znacznie lepiej jest korzystać z doświadczeń innych, niż szukać samodzielnie rozwiązań, bo wymaga to sporych nakładów czasu i pieniędzy. Benchmarking pozwala szukać nowych pomysłów na organizację firmy. Pomaga kompleksowo zbadać, co w firmie działa niewłaściwie. Stosując benchmarking, można ograniczyć błędy, korzystając z wiedzy o porażkach innych. Lepiej też sprawdza się produktywność i rentowność przedsiębiorstwa. Można też zmienić kierunek działania swojej firmy, tak by osiągnąć sukces.