BCP (Business Continuity Planning)
Planowanie ciągłości działania (BCP) to proces, który polega na stworzeniu systemu, który obejmuje prewencję przed potencjalnym zagrożeniem dla firmy i proces wychodzenia i regeneracji firmy po zaistniałym zagrożeniu. Plan zapewnia ochronę personelu i majątku oraz możliwość sprawnego funkcjonowania w przypadku katastrofy. BCP jest zazwyczaj opracowywany z wyprzedzeniem, biorąc pod uwagę imput kluczowych interesariuszy i personelu.
BCP polega na zdefiniowaniu wszelkiego ryzyka, które może wpłynąć na działalność firmy, co czyni go ważną częścią strategii zarządzania ryzykiem w organizacji. Ryzyko może obejmować klęski żywiołowe – pożary, powodzie lub zdarzenia pogodowe – oraz cyberataki. Po zidentyfikowaniu ryzyka plan powinien również obejmować:
- Ustalenie, w jaki sposób te ryzyka wpłyną na operacje
- Wdrażanie zabezpieczeń i procedur ograniczających ryzyko
- Testowanie procedur w celu upewnienia się, że działają
- Przegląd procesu, aby upewnić się, że jest aktualny
BCP jest ważną częścią każdego biznesu. Zagrożenia i zakłócenia oznaczają utratę przychodów i wyższe koszty, co prowadzi do spadku rentowności. Firmy nie mogą polegać wyłącznie na ubezpieczeniu, ponieważ nie obejmuje ono wszystkich kosztów i klientów, którzy przeniosą się do konkurencji.