Przeszukaj
Generic selectors
Tylko dokładne trafienia
Wyszukaj w tytułach
Wyszukaj w treści
Search in posts
Search in pages
Szukaj w kategoriach:
Procesy i narzędzia
SRM
Team Management
Webinary
Wyróżnione
Zakupy direct
Zakupy indirect
Zarządzanie

tel. +48 517 870 451    |    e-mail: info@myprocon.pl

Image Alt

Czarny Łabędź

  /  Czarny Łabędź

Czarny Łabędź

You are here:
< Back

Według Nassim’a Taleb– amerykańskiego ekonomisty, teoretyka rynku i nauczyciela akademickiego „Czarny Łabędź” definiowany jest przez 3 kluczowe cechy:

  • Jest to wartość wypadkowa, ponieważ leży poza granicami normalnych założeń i nic w przeszłości nie może w przekonujący sposób wskazywać na możliwość jej wystąpienia.
  • Ma olbrzymi wpływ na rzeczywistość.
  • Pomimo swojej wartości wypadkowej podstawowa natura ludzka powoduje, że szukamy jej wyjaśnienia ex post, dzięki czemu będzie można ją wyjaśnić i przewidzieć.

 

Eksperci w dziedzinie zarządzania ryzykiem klasyfikują zjawisko „Czarnego łabędzia”, jako rzadkie, ale potencjalnie druzgocące dla biznesu. Problem z nim często polega na tym, że ponieważ nie potrafimy go przewidywać, to je w ogóle ignorujemy. Co sprawia, że narażamy się na większe ryzyko, niż gdybyśmy brali pod uwagę jego istnienie.

 

W kontekście łańcucha dostaw zarządzanie obejmuje:

  • mapowanie całego łańcucha dostaw i jego zależności,
  • identyfikację,
  • ocenę
  • zrozumienie różnych zagrożeń i ryzyka
  • identyfikację pojedynczych punktów awarii

 

a następnie opracowanie i wdrożenie strategii aby złagodzić te problemy. Celem jest ograniczenie ich wpływu na firmę w przypadku zakłócenia łańcucha dostaw. Jest to ciągły proces, w którym kontrole świadomości i nadzoru, w tym włączenie standardów zarządzania ryzykiem do umowy z dostawcą, mają fundamentalne znaczenie.

 

W związku z tym przy opracowywaniu strategii ciągłości działania łańcucha dostaw zasadnicze znaczenie ma uwzględnienie wszystkich wewnętrznych i zewnętrznych połączeń w łańcuchu dostaw. Podobnie jak ocena tych produktów (i tym samym dostaw), które mają kluczowe znaczenie dla utrzymania udziału w rynku oraz przychodów. Zrozumienie zarówno słabości dostaw, jak i priorytetów produkcji umożliwi opracowanie odpowiednich strategii ciągłości. Planowanie ciągłości ostatecznie wiąże się ze współpracą z dostawcami i innymi kluczowymi partnerami biznesowymi.

 

Gdy dojdzie do zakłócenia – zjawisk „Czarnego Łabędzia”, skuteczny plan ciągłości działania ochroni organizację i jej interesariuszy, minimalizując przestoje i zapobiegając znaczącym kosztom reputacji, operacyjnym, prawnym i finansowym. To, co powoduje straty finansowe z powodu zakłóceń łańcucha dostaw, to proces raptownego działania w poszukiwaniu alternatywnych planów. Działanie łańcucha dostaw agile, które może wprowadzać zmiany w celu zaspokojenia potrzeb konsumentów, może zregenerować się szybciej i przy niższych kosztach.

 

Dzisiejsze zespoły zarządzające łańcuchem dostaw muszą skupić się na osiągnięciu sprawności niezbędnej do stworzenia odpornych łańcuchów dostaw – które są nie tylko skutecznym narzędziem zarządzania ryzykiem, ale są także cenne poza kryzysem.

 

Więcej o Czarnym Łabędziu mogą dowiedzieć się Państwo z wystąpienia Marcina Plichty (Head of Procurement CEE, Bayer) z konferencji PROCON/POLZAK 2019 – LINK DO MATERIAŁU PREMIUM, UDOSTĘPNIONEGO SPECJALNIE DLA PAŃSTWA:

 

 

 

Wyróżnione wpisy

Jak zakupy powinny ograniczać ryzyka w łańcuchach dostaw? CSR w umowach z dostawcami

W prezentacji omówiono zasadność i sposoby wykorzystania klauzul CSR przy zawieraniu umów z dostawcami, jako narzędzie zarządzania ryzykiem w organizacji.

Autor: Pawel Skorupski, EcoVadis
Mechanizmy minimalizacji ryzyka w zakupach, źródłem „niewidzialnych” oszczędności

Brak umiejętności przewidywania ryzyka zewnętrznego i wewnętrznego oraz niestosowanie odpowiednich narzędzi minimalizujących ryzyko to jedne z najważniejszych problemów branży zakupowej. Jakie kroki podjąć by „spać spokojnie(j)”?

Autor: Agata Kulikowska, TAURON
Wdrożenie systemu zakupowego w Credit Agricole Bank Polska. Z czym to się je?

Prezentacja omawia proces wdrożenia systemu zakupowego w Credit Agricole Bank Polska – od przygotowania do wdrożenia i jego efektów z dwóch perspektyw: działu zakupów i zespołu wdrożeniowego.

Autorzy: Jarosław Pazdro, Credit Agricole Bank Polska i Damian Czernik, NextBuy

Zarejestruj się

Resetuj hasło