SWOT Analiza (ang. Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threats)
Jest podstawową, ale użyteczną metodą analizy, która pomaga ocenić, co jednostka – zazwyczaj firma – może i nie może zrobić, zarówno dla czynników wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Wykorzystując dane środowiskowe do oceny pozycji firmy, analiza SWOT określa, co pomaga firmie w osiąganiu jej celów i jakie przeszkody musi pokonać lub zminimalizować, aby osiągnąć pożądane rezultaty, gdzie organizacja jest dziś i dokąd może się udać oraz jak wykorzystać największą przewagę dostępnych możliwości.
Najczęściej analiza SWOT jest przedstawiana w postaci kwadratu podzielonego na cztery obszary:
- Strenghts (Mocne Strony) – cechy, które stanowią podstawę ponadprzeciętnego potencjału działania akcji. Mocne strony nie tylko biorą pod uwagę, co firma robi dobrze, ale także dlaczego i w jaki sposób.
- Weaknesses (Słabe strony) – to podatność na konkurencyjną pozycję firmy i/lub możliwość uzyskania pozytywnych zwrotów z inwestycji.
- Opportunities (Szanse) – to scenariusze lub opcje, w których firma może znacząco poprawić swoją pozycję.
- Threats (Zagrożenia) – powinny być odpowiedzią na pytanie „co może zagrozić pozycji mojej firmy?”