SWOT Analiza (ang. Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threats)
Jest podstawową, ale użyteczną metodą analizy, która pomaga ocenić, co jednostka – zazwyczaj firma – może i nie może zrobić, zarówno dla czynników wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Wykorzystując dane środowiskowe do oceny pozycji firmy, analiza SWOT określa, co pomaga firmie w osiąganiu jej celów i jakie przeszkody musi pokonać lub zminimalizować, aby osiągnąć pożądane rezultaty, gdzie organizacja jest dziś i dokąd może się udać oraz jak wykorzystać największą przewagę dostępnych możliwości.
Najczęściej analiza SWOT jest przedstawiana w postaci kwadratu podzielonego na cztery obszary:
- Strenghts (Mocne Strony) – cechy, które stanowią podstawę ponadprzeciętnego potencjału działania akcji. Mocne strony nie tylko biorą pod uwagę, co firma robi dobrze, ale także dlaczego i w jaki sposób.
- Weaknesses (Słabe strony) – to podatność na konkurencyjną pozycję firmy i/lub możliwość uzyskania pozytywnych zwrotów z inwestycji.
- Opportunities (Szanse) – to scenariusze lub opcje, w których firma może znacząco poprawić swoją pozycję.
- Threats (Zagrożenia) – powinny być odpowiedzią na pytanie „co może zagrozić pozycji mojej firmy?”
Wyróżnione wpisy

Niestety wiele firm, działów zakupów nie traktuje wystarczająco poważnie kwestii przekazywania informacji zwrotnej lub nie poświęca jej wystarczająco dużo uwagi. Szczególnie w czasach, gdy relacje z dostawcami mogą zadecydować o przetrwaniu naszego przedsiębiorstwa.