Funkcja zakupowa
Funkcja organizacyjna, która obejmuje opracowywanie specyfikacji, analizę wartości, badania rynku dostawców, negocjacje, działania związane z zakupami, zarządzanie kontraktami, kontrolę zapasów, ruch, odbiór i przechowanie. Zakupy odnoszą się do głównej funkcji organizacji, która jest odpowiedzialna za pozyskiwanie wymaganych materiałów, usług i sprzętu.
- Podstawowy – rola transakcyjna/ operacyjna = składanie zamówień na czas
- Skoncentrowany na redukcji kosztów – kupcy dokonują analizy kosztów, prowadzą przetargi (projekty zakupowe), negocjują
- Centralny – zdefiniowane kategorie zakupowe, do kategorii przypisani kupcy (wiodący, liderzy, koordynatorzy)
- Wielofunkcyjny – kupcy zajmują się również rozwojem dostawców oraz są odpowiedzialni za bardziej rozbudowane analizy kosztowe. Kupcy postrzegani jako partnerzy biznesowi doskonale znający kategorię
- Światowej klasy (world class) – kupcy zarządzają zewnętrznymi zasobami (dostawcami). Oszczędności wypracowuje się poprzez wspólne warsztaty z kluczowymi dostawcami, dostawcy są również traktowani jako źródło innowacji oraz są silnie zintegrowani z organizacją. Kupcy dodatkowo koordynują projekty „lean management„ i ciągły rozwój dostawców