Przeszukaj
Generic selectors
Tylko dokładne trafienia
Wyszukaj w tytułach
Wyszukaj w treści
Search in posts
Search in pages
Szukaj w kategoriach:
Procesy i narzędzia
SRM
Team Management
Webinary
Wyróżnione
Zakupy direct
Zakupy indirect
Zarządzanie

e-mail: info@myprocon.pl

Image Alt

Czarny Łabędź

  /  Czarny Łabędź

Czarny Łabędź

You are here:
< Back

Według Nassima Taleba – amerykańskiego ekonomisty, teoretyka rynku i nauczyciela akademickiego „Czarny Łabędź” definiowany jest przez 3 kluczowe cechy:

  • Jest to wartość wypadkowa, ponieważ leży poza granicami normalnych założeń i nic w przeszłości nie może w przekonujący sposób wskazywać na możliwość jej wystąpienia.
  • Ma olbrzymi wpływ na rzeczywistość.
  • Pomimo swojej wartości wypadkowej podstawowa natura ludzka powoduje, że szukamy jej wyjaśnienia ex post, dzięki czemu będzie można ją wyjaśnić i przewidzieć.

 

Eksperci w dziedzinie zarządzania ryzykiem klasyfikują zjawisko „Czarnego łabędzia”, jako rzadkie, ale potencjalnie druzgocące dla biznesu. Problem z nim często polega na tym, że ponieważ nie potrafimy go przewidywać, to je w ogóle ignorujemy. Co sprawia, że narażamy się na większe ryzyko, niż gdybyśmy brali pod uwagę jego istnienie.

 

W kontekście łańcucha dostaw zarządzanie obejmuje:

  • mapowanie całego łańcucha dostaw i jego zależności,
  • identyfikację,
  • ocenę
  • zrozumienie różnych zagrożeń i ryzyka
  • identyfikację pojedynczych punktów awarii

 

a następnie opracowanie i wdrożenie strategii aby złagodzić te problemy. Celem jest ograniczenie ich wpływu na firmę w przypadku zakłócenia łańcucha dostaw. Jest to ciągły proces, w którym kontrole świadomości i nadzoru, w tym włączenie standardów zarządzania ryzykiem do umowy z dostawcą, mają fundamentalne znaczenie.

 

W związku z tym przy opracowywaniu strategii ciągłości działania łańcucha dostaw zasadnicze znaczenie ma uwzględnienie wszystkich wewnętrznych i zewnętrznych połączeń w łańcuchu dostaw. Podobnie jak ocena tych produktów (i tym samym dostaw), które mają kluczowe znaczenie dla utrzymania udziału w rynku oraz przychodów. Zrozumienie zarówno słabości dostaw, jak i priorytetów produkcji umożliwi opracowanie odpowiednich strategii ciągłości. Planowanie ciągłości ostatecznie wiąże się ze współpracą z dostawcami i innymi kluczowymi partnerami biznesowymi.

 

Gdy dojdzie do zakłócenia – zjawisk „Czarnego Łabędzia”, skuteczny plan ciągłości działania ochroni organizację i jej interesariuszy, minimalizując przestoje i zapobiegając znaczącym kosztom reputacji, operacyjnym, prawnym i finansowym. To, co powoduje straty finansowe z powodu zakłóceń łańcucha dostaw, to proces raptownego działania w poszukiwaniu alternatywnych planów. Działanie łańcucha dostaw agile, które może wprowadzać zmiany w celu zaspokojenia potrzeb konsumentów, może zregenerować się szybciej i przy niższych kosztach.

 

Dzisiejsze zespoły zarządzające łańcuchem dostaw muszą skupić się na osiągnięciu sprawności niezbędnej do stworzenia odpornych łańcuchów dostaw – które są nie tylko skutecznym narzędziem zarządzania ryzykiem, ale są także cenne poza kryzysem.

 

Więcej o Czarnym Łabędziu mogą dowiedzieć się Państwo z wystąpienia Marcina Plichty (Head of Procurement CEE, Bayer) z konferencji PROCON/POLZAK 2019 – LINK DO MATERIAŁU PREMIUM, UDOSTĘPNIONEGO SPECJALNIE DLA PAŃSTWA:

 

 

 

Wyróżnione wpisy

Jak zakupy powinny ograniczać ryzyka w łańcuchach dostaw? CSR w umowach z dostawcami

W prezentacji omówiono zasadność i sposoby wykorzystania klauzul CSR przy zawieraniu umów z dostawcami, jako narzędzie zarządzania ryzykiem w organizacji.

Autor: Pawel Skorupski, EcoVadis
Mechanizmy minimalizacji ryzyka w zakupach, źródłem „niewidzialnych” oszczędności

Brak umiejętności przewidywania ryzyka zewnętrznego i wewnętrznego oraz niestosowanie odpowiednich narzędzi minimalizujących ryzyko to jedne z najważniejszych problemów branży zakupowej. Jakie kroki podjąć by „spać spokojnie(j)”?

Autor: Agata Kulikowska, TAURON
Wdrożenie systemu zakupowego w Credit Agricole Bank Polska. Z czym to się je?

Prezentacja omawia proces wdrożenia systemu zakupowego w Credit Agricole Bank Polska – od przygotowania do wdrożenia i jego efektów z dwóch perspektyw: działu zakupów i zespołu wdrożeniowego.

Autorzy: Jarosław Pazdro, Credit Agricole Bank Polska i Damian Czernik, NextBuy
Zakupy nie-strategiczne, czyli jak zakupy przestały być strategiczne?

Prezentacja opisuje syndrom zakupów nie-strategicznych, przedstawia sprawdzonych narzędzia strategiczne kupca i odpowiada na pytanie dlaczego zaczęły zawodzić. Analiza dolegliwości istniejących procesów i recepta na dzisiejszą „strategiczność”.

Autor: Konrad Bąk, SMA Solar
PROCON Webinar: Zdalni managerowie ery post-COVIDOWEJ

Co – tak naprawdę – zmienił COVID w pracy i roli managerów?. Czy biurową efektywność zarządzania można osiągnąć z domu? Co najbardziej przeszkadza w zarządzaniu zdalnym zespołem i jak sobie z tym radzić? Jak budować relację online?

Autor:Jacek Jarmuszczak, NextBuy oraz Gość Specjalny
We can afford a little audacity (video)

What are the key learnings on Supply Chain from COVID 19 Crisis and on what should Procurement focus in risk management – new KPI’s vs new priorities.

Autor: Christian Voland, Bunge
Feedback zakupowy w postępowaniu przetargowym: elementarne narzędzie pomijane przez działy zakupów

Niestety wiele firm, działów zakupów nie traktuje wystarczająco poważnie kwestii przekazywania informacji zwrotnej lub nie poświęca jej wystarczająco dużo uwagi. Szczególnie w czasach, gdy relacje z dostawcami mogą zadecydować o przetrwaniu naszego przedsiębiorstwa.

Autor: Mateusz Borowiecki, OptiBuy
Zarządzanie ryzykiem braku dostaw – czarne łabędzie

W jaki sposób zabezpieczasz firmę przed niespodziewanymi zagrożeniami ? Jak zbudować plan kontynuacji biznesu? Jak przygotować się na nieprzewidziane niespodzianki w postaci czarnych łabędzi? Jak wygląda zarządzanie ryzykiem dla zakupów direct?

Autor: Jacek Jarmuszczak, NextBuy
PROCON Webinar: Zacznij zarządzać swoją karierą w zakupach

Czasy się zmieniły – do tego, żeby skutecznie rozwijać własną karierę nie wystarczy dobre wykształcenie i doświadczenie. Czy można zarządzać swoją karierą? Nie tylko w zakupach.

Autorzy: Agnieszka Piątkowska, Big Fish Polska; Jacek Jarmuszczak, NextBuy
Kompetencje w zakupach – Część 1: Od Młodszego Kupca do CPO

Poszukiwane przez pracodawców kompetencje stale się zmieniają. Są one mocno zależne od roli i dojrzałości zakupów w danej organizacji oraz wydarzeń i trendów rynkowych. Jakie kompetencje rozwijać by sięgnąć po zakupowy sukces?

Autor: Agnieszka Piątkowska, BigFish Polska

Zarejestruj się

Resetuj hasło