CSR (ang. Corporate Social Responsibility)
Koncepcja Społecznej odpowiedzialności biznesu według której firmy są jednostkami społecznymi uwzględniającymi w swojej strategii nie tylko interesy udziałowców, ale i całego społeczeństwa. CSR zakłada bowiem racjonalne zarządzanie przedsiębiorstwem i majątkiem, z poszanowaniem praw obywateli i zasad współżycia społecznego. Póki co tego typu podejście do biznesu jest w większości przypadków jednorazowym działaniem ocieplającym wizerunek organizacji na zewnątrz (działania PR-owe). Kluczowym jest jednak żeby, był to istotny, stały i konsekwentnie rozwijany element tożsamości przedsiębiorstwa.
Liczne raporty i opracowania w tym temacie potwierdzają, że im większa firma, tym częściej spotkać można konkretne i systemowe działania CSR-owe. Najczęściej są to działania edukacyjne, kulturalne, społeczne i sportowe. Przykład: Globalny koncern L’Oréal podpisała w 1998 r. umowę z UNESCO o współpracy na mocy której powstał światowy program „L’Oréal for Women and Science” („L’Oréal dla Kobiet i Nauki”), gdzie kobietom-naukowcom specjalizującym się np. badaniu chorób nowotworowych przyznawane są stypendia naukowe.
Często podstawą CSR-u jest założenie fundacji, która realizuje działania społeczne w imieniu firmy. Znanymi przykładami są tutaj fundacje dwóch największych komercyjnych stacji telewizyjnych w Polsce: „Nie jesteś sam” TVN-u i Fundacja Polsatu.
Niestety wiele firm w dalszym ciągu kojarzy CSR z pracą wolontariuszy, współpracą z fundacjami czy zbiórkami pieniędzy na szczytne cele. Jednak CSR należy traktować całościowo i powinien on dotyczyć każdej sfery biznesu: uczciwych warunków zatrudnienia, ładu organizacyjnego, dbania o środowisko naturalne, uczciwych warunków konkurencyjnych, czy wpływu na społeczność lokalną.
CSP dotyczy każdego działu w firmie, w tym zakupów. Jak zatem wprowadzić społeczną odpowiedzialność biznesu do zakupów?
- sprawdzać dostawców przed ostatecznym wyborem (jakość i rodzaj produktów, miejsce produkcji, warunki pracy, czy ofertowane ceny są dumpingowe
- standaryzacja kryteriów, którymi posługują się kupcy przy wyborze dostawców: często kontrahenci są zobowiązani podpisać „kodeks dostawcy”, który jest warunkiem przystąpienia do przetargu
- zewnętrze audyty: na początku i w trakcie współpracy
- ankiety samooceny, które weryfikują, czy dostawca spełniają kryteria zamawiającego w kontekście CSR
- powyższe działania stały się standardowe w Grupie Polpharma oraz Provident Polska