Crowdsourcing
Z ang. crowd – tłum, sourcing – zaopatrzenie, w tym także źródło zaopatrzenia.
Działanie, w ramach którego firma powierza wykonanie części zadań szerokiej grupie ludzi (w odróżnieniu do outsourcingu). Osoby biorące udział w tych działaniach nie muszą być pracownikami danej organizacji, a nawet nie musza być specjalistami w danej dziedzinie. Akcje crowdsourcingowe pozwalają pozyskać dużo więcej informacji, wiedzy lub treści poprzez oddelegowanie zadania do tłumu (dużej grupy otwartej) – np. dużej grupy użytkowników internetu, w odróżnieniu do działań w ramach samej organizacji (firmy), gdzie swoją wiedzą i doświadczeniem mogłoby podzielić się tylko kilka osób.
Zalety tego typu działań to:
- oszczędność czasu i pieniędzy: im większa grupa tym więcej i szybciej wygenerowanych pomysłów i rozwiązań
- różnorodność zgłaszanych rozwiązań i pomysłów, a co za tym idzie- oryginalność
- uzyskanie informacji na temat potrzeb i oczekiwań konsumentów (klientów)
- poczucie ważności i zaangażowania społecznego
- „darmowy” marketing/ promocja firmy
Przykłady akcji crowdsourcingowych- jak wykorzystać potencjał tłumu:
- Dell: firma stworzyła platformę IdeaStorm.com firmy – miejsce, gdzie każdy internauta może zgłosić swoje uwagi, propozycje, pomysły na temat produkowanych urządzeń i innych aspektów działania firmy. Wynik akcji: pozyskanie ponad 21 tys. różnych konceptów, z czego ponad 500 zostało wdrożonych
- Kompania Piwowarska: nowe, ciekawe pomysły dla marki Redd’s. W wyniku projektu, utalentowani ludzie z różnych miejsc w Polsce przygotowali ponad 500 propozycji w formie zdjęć, grafik i filmów
Zdecydowanie największym zainteresowaniem cieszą się akcję crowdsourcingowe (poszukiwanie pomysłów związanych z promocją marek) organizowane przez firmy z sektora FMCG (Procter&Gamble, Unilever, czy Nestlé). Coraz częściej po tego rodzaju działania sięgają firmy z sektora bankowego czy farmaceutycznego (angażując pracowników, partnerów biznesowych, start- upy)