B2B (ang. business-to-business)
Skrót pochodzący z języka angielskiego odnoszący się do relacji zachodzących pomiędzy firmami. W zakresie B2B znajduje się przygotowanie ofert i zamówień, potwierdzenia odbioru zamówionych towarów bądź usług, płatności, dokonywanie transakcji, wyszukiwanie ofert, preparowanie dokumentacji transakcyjnej oraz marketing. B2B to sieć relacji łączących przedsiębiorstwo, jej partnerów, pośredników, dostawców, dystrybutorów, a także punktów sprzedaży i świadczenia usług.
Poszczególni pośrednicy handlowi, jak producenci, hurtownicy i dostawcy tworzą ogniwa łańcucha dostaw, które można rozbudowywać bez ograniczeń. Dlatego administrację tak rozbudowaną siecią usprawnia automatyczne przesyłanie danych oraz łączliwość informacji o sprzedaży i terminach dostaw. Do łańcucha można dodawać wiele innych elementów: planowanie, przewidywanie, magazynowanie, wytwarzanie, serwis . Technologie internetowe ułatwiają zarządzanie tymi procesami.
Rodzaje zakupów w handlu B2B:
- eProcurement to organizacja etapów zaopatrzenia na podstawie rozwiązań systemowych usprawniających współdziałanie między kontrahentami. Dotyczy wszystkich procesów związanych z zaopatrzeniem od złożenia zamówienia do jego sfinansowania. Przetwarzanie i obieg dokumentacji dzięki technologiom elektronicznym jest zautomatyzowany.
- Model aukcyjno-przetargowy to rodzaj modelu, który wykorzystuje się do jednorazowego zakupu towarów i usług, bądź pertraktacji warunków umowy dotyczących powtarzalnych zakupów.