VMI (ang. Vendor Managed Inventory)
Zamiennie używane z nazwą SMI (ang. Supplier Managed Investory). Jest to jedno z narzędzi SCM polegające na zarządzaniu zapasami przez dostawcę.
Zastosowanie: dostarczenia odpowiedniego produktu, w odpowiednie miejsce, w odpowiednim czasie i we właściwych ilościach. Głównym celem VMI jest optymalizacja całego procesu i zapewnienie bezpieczeństwa w dostawach odbiorcy. VMI stanowi swego rodzaju układ wymiany handlowej, pomiędzy dostawcą a odbiorcą, gdzie odpowiedzialność za uzupełnienie zapasów spoczywa na dostawcy (otrzymuje dokładne informację o aktualnym stanie magazynu.
Obcenie VMI staje się ważnym elementem nowoczesnego łańcucha dostaw. Jako narzędzie jest powszechnie stosowane przez duże sieci detaliczne, np. Wal-Mart, Target Corp, J.C Penney Co.
Proces wdrożenia VMI:
- Otrzymanie prognozy popytu na dany okres przez dostawcę
- Dostarczenie wyznaczonej ilości produktu
- Magazynowanie dostawy
- Opracowanie raportów o dostawie i zużyciu
- Przeprowadzenie kontroli bądź audytu w magazynie
- Naliczenie rachunków i opłata dostawcy
Wyróżnione wpisy

Niestety wiele firm, działów zakupów nie traktuje wystarczająco poważnie kwestii przekazywania informacji zwrotnej lub nie poświęca jej wystarczająco dużo uwagi. Szczególnie w czasach, gdy relacje z dostawcami mogą zadecydować o przetrwaniu naszego przedsiębiorstwa.