Konsulting
Z łaciny: consulo – sultum – naradzać się, konsultować. Zaczerpnięte wprost z j. angielskiego- consulting.
Najprościej rzecz ujmując oznacza udzielanie fachowych porad przez ekspertów w danej dziedzinie w kwestiach dotyczących prowadzenia firmy (najczęściej duże podmioty, międzynarodowe koncerny). Pod tym pojęciem znajdziemy szeroką gamę usług, np. budowanie, reorganizacja strategii firmy, zarządzanie finansowe, zarządzanie kapitałem ludzkim, projektowanie i wdrażanie rozwiązań informatycznych.
Podmioty świadczące usługi konsultingowe powinny być niezależne i obiektywne (do obowiązków zespołu konsultingowego należy jedynie zasugerowanie odpowiedniego rozwiązania) w stosunku do klienta. Przed rozpoczęciem współpracy z firmą doradczą należy podpisać klauzulę lojalnościową (NDA), które zabraniają udostępniania przez konsultanta/ zespół konsultantów żadnych informacji które dotyczyłyby klienta lub świadczonej na jego rzecz usługi. Wynika to z faktu, iż zarówno klienci jak i firmy konsultingowe skrupulatnie strzegą swoich tajemnic zawodowych.
Zakres usług wchodzących w doradztwo zakupowe to między innymi:
- audyty zakupowe, które pozwalają ocenić efektywność dotychczasowych praktyk w firmie
- sourcing mający na celu optymalizację kosztów
- stworzenie lub reorganizację funkcji zakupowej
- optymalizację procesów
- określenie strategii zakupowych dopasowanych do specyfiki rynku
- rekomendacja wdrożenia właściwych narzędzi IT wspomagających procesy zakupowe (e- procurement)