- To event minęło.
ONLINE: Metody Oceny Dostawców
Jacek Jarmuszczak, Ekspert zakupowy i Negocjator, Category Manager
Moduł I – Ocena strategiczna dostawców.
W pierwszej części omówimy modele oceny dostawców służące przede wszystkim długofalowym planom rozwoju bazy dostawców – mówimy o perspektywie dwóch lat lub dłużej w celu minimalizacji ryzyka dostaw oraz konsolidacji i zarządzania dostawcami z grupy C.
Realizowane zagadnienia:
- Kategoryzacja dostawców – podział ze względu na kategorie zakupowe, technologie, surowce, wielkość wydatków.
- Kategoryzacja ze względu na ryzyko związane z brakiem alternatyw – dostawcy komercyjni, strategiczni, rozwojowi, wąskie gardła oraz do usunięcia.
- Macierz Kraljic jako podstawa do planowania długofalowego rozwoju dostawców.
- Model wiatraka oraz model 11Cs jako narzędzia służące do priorytetyzacji pracy oraz budowania relacji z dostawcami.
- Definiowanie ryzyka oraz model analizy ryzyka w łańcuchu dostaw. Kategoryzacja dostaw ze względu na bezpieczeństwo i krytyczność dla działania przedsiębiorstwa.
- Model zarządzania dostawcami grupy C.
Moduł II – Ocena w ujęciu taktycznym.
W jaki sposób walidować dostawcę i walidować ofertę przed rozpoczęciem współpracy? Jak wybrać właściwego partnera? W tej części szkolenia skupimy się na ocenie podczas wyboru nowego dostawcy. Omówimy zagadnienia ryzyka związanego z możliwościami dostawcy, ryzyka finansowego oraz całkowitego kosztu posiadania we współpracy z dostawcami. Czyli jak ocenić , który dostawca jest solidny na tyle, że opłaca mi się zapłacić więcej.
Realizowane zagadnienia:
- Walidacja dostawcy i walidacja oferty – narzędzie walidacji dostawcy podczas procesu sourcingowego.
- Ocena możliwości dostawcy – kryteria możliwości produkcyjnych, technologii, kontroli jakości, bezpieczeństwa danych, możliwości logistycznych w tym magazynowania etc. Zgodnie z modelem VDA.
- Ocena finansowa dostawcy – wskaźnik z-score oraz ocena stabilności finansowej i wskaźników finansowych dostawcy.
- Ocena możliwości dostawcy w zakresie kontrybucji do wyników finansowych naszej firmy. Poziomy możliwej integracji w procesach kreacji nowego produktu, w procesach logistycznych w tym wykorzystanie EDI, VMI, CS
- Ocena możliwości dostawcy w zakresie realizacji planów oszczędnościowych, prowadzenia „costroad map” i planów rozwoju produktów.
- Przygotowanie do wizyty oceniającej oraz do audytu dostawcy – w jaki sposób przygotować narzędzia, komunikację i przeprowadzić audyt zgodnie z metodologią VDA.
- Model oceny wsparcia posprzedażowego i komunikacji z dostawcą.
- Ocena transparentności procesów produkcyjnych, logistycznych, komercyjnych po stronie dostawcy oraz możliwości udziału dostawcy w rozwoju produktów naszej firmy.
Moduł III – Ocena operacyjna dostawców
W jaki sposób dobrać mierniki bieżącej współpracy z dostawcami? Stworzymy narzędzia służące ocenie na podstawie , których będziemy planować rozwój dostawców. Kto poza działem zakupów powinien oceniać dostawców? Jednym z punktów poniższego modułu będzie stworzenie strukturalnego modelu oceny uwzględniającego multi-dyscyplinarny zespół oceniający. Na końcu ustalimy plan rozwoju dostawców oparty wskaźniki bieżącego „performance’u” oraz ryzyka strategicznego dla firmy.
Realizowane zagadnienia:
- Mierniki oceny bieżącej współpracy („performance’u”) dostawców.
- OTIF i OLIP – przykład zastosowania , obliczania i automatyzacja wskaźnika
- Mierniki oceny wsparcia technicznego, serwisu posprzedażowego, komunikacji, innowacyjności dostawców.
- Kto jeszcze poza działem zakupów prowadzi ocenę dostawców? W jaki sposób dobrać zespół oceniający bieżącą współpracę z dostawcą?
- Mierniki oceny poziomu kosztów dostawcy i zarządzania kosztami złej jakości CONQ.
- Ocena i monitorowanie dostawców komponentów krytycznych oraz dostawców na których nie mamy alternatywy.
- W jaki sposób wykorzystać narzędzia oceny dostawców do stworzenia planu rozwoju dostawców.
- Model komunikacji informacji zwrotnej z oceny dostawcy.
- Polityka w zakresie sankcji komercyjnych i rozwoju dostawców o niskim poziomie wskaźników bieżącej współpracy.