Zarządzanie karierą w 7 krokach: sukces w zakupach (i nie tylko)
Autor: Agnieszka Piątkowska, BigFish Polska, www.karierawzakupach.pl
Bieżąca analiza oraz planowanie własnej kariery zawodowej może przynieść wymierne efekty w dłuższym, ale i krótszym okresie czasu. Pozwoli Ci pracować efektywnie, rozwijać się, a przede wszystkim da satysfakcję z wykonywanej pracy. Agnieszka Piątkowska – rozpoznawalna w zakupowych kręgach łowczyni talentów – prezentuje jak to robić efektywnie w 7 krokach. Metoda ta sprawdzi się również w zdecydowanej większości innych profesji, opierając oczywiście o inne kompetencje.
Krok I – Analiza otoczenia – organizacja, środowisko, rola
Przeanalizuj w jakim środowisku zakupowym pracujesz/pracowałeś (warto przeanalizować w ten sposób wszystkie stanowiska, które piastowaliśmy). Określ na jakim poziomie rozwoju znajduje się funkcja zakupowa oraz jaka jest jej nadrzędna rola (operacyjna, taktyczna, strategiczna) w organizacji, w której pracujesz. Określ również jakimi kategoriami zakupowymi zarządzałeś: standardowe, dźwignie, wąskie gardła czy wydatki strategiczne.
Krok II – Analiza efektywności
Przeanalizuj swoje KPI’s (kejpijaje, kejpiajs – kluczowe wskaźniki efektywności), sposoby ich osiągnięcia i przyjrzyj się wszystkim swoim – nawet najmniejszym – dokonaniom z ostatnich lat.
Krok III – Analiza kompetencji (DO POBRANIA: Lista kompetencji)
Spis kompetencji możesz pobrać ze strony: https://karierawzakupach.pl/
Przeanalizuj jakie kompetencje nabyłeś do tej pory w trakcie swoje kariery zawodowej. Podziel je na:
kompetencje zawodowe
np. zarządzanie kategorią, modele kosztowe, TCO, negocjacje, SRM, zarządzanie ryzykiem, zarządzanie projektem
kompetencje społeczne
np.: budowanie relacji, komunikacja, inteligencja emocjonalna, autoprezentacja
Krok IV – Porównanie kompetencji
Benchmark – porównaj swoje obecne kompetencje do innych osób zajmujących podobne stanowiska w innych organizacjach. Warto wykorzystać LinkedIn. Ważne, żeby analiza obejmowała większą liczbę profili (min. 30), żeby móc wyciągnąć adekwatne wnioski i zidentyfikować realną tendencję. Sprawdź również czy posiadasz kompetencje wymagane na podobnych stanowiskach w innych organizacjach. Pamiętaj jednak, że często nazwy stanowisk nie zawsze odpowiadają treści pracy np. może okazać się, że pomimo, że ktoś oficjalnie zajmuje stanowisko kupca to wykonuje zadania lidera kategorii.
Krok V – Cel (gdzie chcesz być)
Zaplanuj gdzie chcesz być w określonych przedziałach czasu – jakie stanowisko chcesz objąć w przyszłości? Czego chcesz się nauczyć? Co chcesz robić? Jaką odpowiedzialności jesteś w stanie wziąć na swoje barki?
Krok VI – Luki kompetencyjne (czemu Cię tam nie ma)
Sprawdź kompetencje osób piastujących interesujące Cię, wymarzone stanowiska oraz kompetencje, które pojawiają się w opisach tych stanowisk w ogłoszeniach i portalach tematycznych. Zrób analizę i zestawienie luk kompetencyjnych. Tutaj również ważne jest poszukiwanie pewnych powtarzających się faktów, tendencji – musimy więc przeanalizować większą liczbę opisów stanowisk i profili (30+).
Więcej informacji i źródeł znajdziesz m.in. w książce Agnieszki Piątkowskiej „Zarządzanie karierą w zakupach” www.karierawzakupach.pl
Krok VII – Cel uświęca środki – realny plan
Zaplanuj jak zamierzasz zapełnić zidentyfikowane luki kompetencyjne. Na kartce, w Wordzie – napisz swój cel, a pod spodem stwórz plan działania. Najlepiej opierając się o metodologię SMARTER – konkretny, mierzalny, osiągalny, istotny, osadzony w czasie, ekologiczny czyli spójny z innymi celami, zapisany. Luki kompetencyjne można zapełnić na różne sposoby np.: szkolenia, studia podyplomowe, dodatkowe projekty, udział w konferencjach, webinarach, „self study”, udział w grupach tematycznych.
Już wkrótce kolejny materiał w cyklu Kariera w zakupach (przygotowany z Big Fish Polska).
Tymczasem, zapraszamy na drugie wirtualne spotkanie z zakupową headhunterką! ZARZĄDZANIE KARIERĄ W ZAKUPACH (i nie tylko)
WEBINAR
16 czerwca – 15:00
prowadzenie: Jacek Jarmuszczak, NextBuy
Gość Specjalny: Agnieszka Piątkowska, Big Fish Polska