- To event minęło.
ONLINE: Zarządzanie kategorią zakupową (Category Management) – II część
Trener: Jacek Jarmuszczak Praktyk zakupowy, Negocjator, Category Manager
Praktyk, doświadczony manager zakupów, negocjacji zakupowych i strategii generowania oszczędności na międzynarodowych rynkach. Karierę zawodową rozpoczynał w polskich firmach branży FMCG, dla których prowadził negocjacje zakupowe z dostawcami z całego świata. Później jako szef działu zakupów elektronicznych w Carlsberg Group, zarządzał zespołem który przeprowadzał ok 600 przetargów rocznie dla wszystkich zakładów na całym świecie.
Jaką wartość dla Twojej firmy generuje kategorią którą zarządzasz? Jaki masz pomysł na swoją kategorie? Dla kogo pracujesz? Kto pierwszy zorientuje się, jeśli odejdziesz z firmy? W jaki sposób mierzysz wartość jaką realizujesz dla firmy?
To tylko kilka pytań na które odpowiedzi szuka manager kategorii. W trakcie szkolenia odpowiemy na te oraz inne pytania typowo biznesowe.
Kategoria zakupowa to mała acz niezależna jednostka biznesowa. Zadaniem managera kategorii jest rozumienie wyzwań naszego biznesu oraz wychodzenie z inicjatywą zmian / usprawnień – pro-aktywność.
Czas trwania
7 godzin (w tym przerwy)
Moduł 1 – Organizacja pracy
- Zarządzanie kategorią – tworzenie strategii dla kategorii zakupowej. Plan i zakres prac związanych z rozwojem kategorii zakupowej.
- Podział na kategorie. Analiza wydatków – narzędzia analizy, kategoryzacja, wydatków, dostawców
Moduł 2 – Strategiczne zarządzanie dostawcami
- Zarządzanie dostawcami – plan rozwoju bazy dostawców – narzędzia oceny dostawców dla tworzenia długofalowego planu rozwoju.
- Kategoryzacja dostawców – strategiczni, komercyjni, wąskie gardła
- Ocena ryzyka współpracy z dostawcami oraz ocena atrakcyjności klienta oczami dostawców
- Strategiczne zarządzanie dostawcami – rozwój alternatyw, konsolidacja
- Model zarządzania dostawcami tzw. grupy C.
- Komunikacja z interesariuszami dotycząca zarządzania bazą dostawców
- Podział ról w zarządzaniu dostawcami – manager kategorii vs zakupy lokalne lub interesariusz
Moduł 3 – Analiza ryzyka i plan ciągłości biznesu w kontekście zarządzania dostawcami
- Analiza ryzyka – rok 2020 bardziej nić kiedykolwiek nauczył że konieczne jest tworzenie planów kontynuacji biznesu (contingency plan). Narzędzia analizy ryzyka i tworzenia planu ciągłości biznesu.
- Analiza rynku, trendów rynkowych, poszukiwanie innowacji, wartości dodanej z dostawców – narzędzia elektroniczne badania rynku, raporty rynkowe
Moduł 4 – Analiza kosztowa
- Zasady tworzenia modelu TCO – szablon modelu TCO dla zakupów direct oraz indirect. Na przykładzie Business case.
- Analiza modelu ShouldCost Model oraz TCO na wybranych przykładach
- Wykorzystanie modelu TCO w procesie negocjacji i wyboru dostawcy
Podsumowanie – szablon strategii dla kategorii zakupowej
- Szablon w ppt oraz excel dokumentu „Strategia dla kategorii zakupowej”
- Omówienie i przykłady uzupełnienia jak powinna wyglądać strategia dla kategorii zakupowej