- To event minęło.
ONLINE: Zarządzanie kategorią zakupową (Category Management) – I część
Trener: Jacek Jarmuszczak Praktyk zakupowy, Negocjator, Category Manager
Praktyk, doświadczony manager zakupów, negocjacji zakupowych i strategii generowania oszczędności na międzynarodowych rynkach. Karierę zawodową rozpoczynał w polskich firmach branży FMCG, dla których prowadził negocjacje zakupowe z dostawcami z całego świata. Później jako szef działu zakupów elektronicznych w Carlsberg Group, zarządzał zespołem który przeprowadzał ok 600 przetargów rocznie dla wszystkich zakładów na całym świecie.
Jaką wartość dla Twojej firmy generuje kategorią którą zarządzasz? Jaki masz pomysł na swoją kategorie? Dla kogo pracujesz? Kto pierwszy zorientuje się, jeśli odejdziesz z firmy? W jaki sposób mierzysz wartość jaką realizujesz dla firmy?
To tylko kilka pytań na które odpowiedzi szuka manager kategorii. W trakcie szkolenia odpowiemy na te oraz inne pytania typowo biznesowe.
Kategoria zakupowa to mała acz niezależna jednostka biznesowa. Zadaniem managera kategorii jest rozumienie wyzwań naszego biznesu oraz wychodzenie z inicjatywą zmian / usprawnień – pro-aktywność.
Czas trwania
7 godzin (w tym przerwy)
Moduł 1 – Wartość Dodana realizowana w ramach kategorii zakupowej
- Jaką wartość realizujesz w swojej firmie? Jaka jest rola działu zakupów oraz Twojej kategorii zakupowej w organizacji?
- Dla kogo pracujesz? Mapowanie interesariuszy.
- Z jakimi problemami, wyzwaniami mierzy się nasz biznes? Rozpoznanie potrzeb biznesu
- W jaki sposób Twoja kategoria zakupowa kontrybuuje do rozwiązywania tych problemów i wyników firmy ?
- Stworzenie planu zarządzania kategorią zakupową i komunikacji z interesariuszami – Governance Model
Moduł 2 – Procedura liczenia oszczędności
- Jak rozliczać wartość dodaną kategorii zakupowej i działu zakupów?
- Pieć dźwigni oszczędnościowych – prezentacja i omówienie. Jak policzyć ROI z działu zakupów?
- Jakie wskaźniki wartości dodanej mierzyć? Przykłady i zastosowania KPI zakupowych dla kategorii zakupowej
- Jak rozliczać oszczędności a jak wartość dodaną w zakupach?
- Komunikacja z zarządem i interesariuszami dotycząca rozliczania oszczędności, ale również unikania kosztów („costavoidance”), płynności finansowej, inżynierii wartości , pracochłonności procesów etc… czyli w jaki sposób podpisać porozumienie z zarządem dotyczące rozliczania oszczędności? Jakich informacji potrzebują i jak zbudować komunikację z głównymi interesariuszami, w celu ustalenia spójnej procedury i zrozumienia jak liczyć oszczędności?
Moduł 3 – Plan projektów oszczędnościowych
- Przygotowanie programu oszczędnościowego – budowa „pipeline” projektów oszczędnościowych, podział ról i obowiązków w realizacji projektów
- Przygotowanie narzędzi i metodologii prac w realizacji i monitoringu projektów oszczędnościowych
- Projekt sourcingowy – jak zaplanować szczegółowy proces przetargowy, elementy procesu, instrukcja działania dla zespołu przetargowego oraz interesariuszy.
- Inżynieria wartości – projekty Value Engineering jako jedna z głównych dźwigni oszczędnościowych (dla zakupów direct organizacja warsztatów IGW, dla zakupów indirect IGW podczas sourcingu). W jaki sposób przygotować pipeline oraz warsztaty generujące pomysły oszczędnościowe
- Poprawa płynności finansowej firmy – projekty cashflow , CS, VMI, Billing Schedule, ROA, outsourcing strategiczny