19 sposobów na ocenę dostawcy w biznesie odpowiedzialnym społecznie (CSR)
Jeszcze niedawno koncepcja CSR, tj. społecznej odpowiedzialności biznesu, kojarzyła się przede wszystkim z akcjami i zbiórkami charytatywnymi czy wolontariatem. Współczesne przedsiębiorstwa przestały jednak traktować to zagadnienie wyłącznie jako sposób budowania „dobrego PRu”.
CSR – współczesne wyzwanie dla firm?
W dobie Internetu i social media, każda „wpadka” może być brzemienna w skutkach. –Implementacja idei odpowiedzialności społecznej zaczyna wynikać już nie z jej subiektywnej „opłacalności” dla polityki firmy, a ze zmian społecznych, prawnych i gospodarczych. Przewidują one konsekwencje niesubordynacji, zmuszają do inkorporowania bardziej wnikliwej procedury zarządzania zmianą, kompilacji i spójnej współpracy obowiązujących w społeczności reguł (w aspekcie kulturowym, religijnym czy ekologicznym) z przyjętymi zasadami funkcjonowania firmy. Etyka i zrównoważony rozwój coraz częściej stanowią główny fundament tworzenia strategii biznesowych. Cykl życia produktu musi odpowiadać społecznym standardom w zgodzie obowiązującymi normami – tymi mniej lub bardziej oficjalnymi, a cały proces zaczyna się już u dostawcy komponentów/surowców.
Więcej na temat idei CSR i jego znaczenia na funkcjonowanie firmy czy procesu zakupów, wraz z przykładami jego wdrożenia, znajdziecie w poprzednim artykule – LINK.
Odpowiedzialność społeczna biznesu zyskuje na znaczeniu
Wzrost znaczenia działalności CSR w całym łańcuchu dostaw wynika również z rosnącej, coraz częściej strategicznej roli zakupów w przedsiębiorstwie. Mimo, iż to działy zakupów są pierwszym ogniwem- „strażnikiem” łączącym zewnętrznych kontrahentów z firmą, znacząca ich część nie angażuje się jeszcze wystarczająco w budowanie spójnego wizerunku organizacji odpowiedzialnej społecznie.
Pomimo, że – zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju – zrównoważona konsumpcja i produkcja powinna obejmować i traktować równorzędnie trzy filary, czyli gospodarkę, społeczeństwo i środowisko, najważniejszymi aspektami branymi pod uwagę są wciąż kwestie gospodarcze. Praktycy i eksperci zakupowi, stanowiący grupę uczestników specjalistycznych warsztatów prowadzonych przez Agnieszkę Roszczyk (Roche Polska) w ramach programu PROCON Professionals, podjęli się wyszczególnienia kryteriów oceny dostawców i opracowali listę pytań, w celu ułatwienia procesu ewaluacji potencjalnego kontrahenta pod kątem CSR.
19 kryteriów oceny dostawcy pod kątem CSR
Poniżej prezentujemy listę 19 elementów, o które warto zapytać przyszłego dostawcę by upewnić się, że jego standardy etyczne i wartości nie odbiegają od tych prezentowanych przez własną organizację (w oparciu o kategorie: Eventy, Flota, Monitoring, Praca tymczasowa/outsourcing, Odpady/nieczystości/utylizacja):
- Struktura organizacyjna, w tym powiązania/relacje/odpowiedzialności
- Sposoby i warunki zatrudnienia
- Ilość pracowników
- Forma i warunki współpracy z podwykonawcami
- Zakres prac wykonywany przez podwykonawców
- Referencje z ostatnich 12 miesięcy lub stała współpraca z daną firmą (kontakt i telefon)
- Wykorzystywane narzędzia informatyczne
- Dostępny i wykorzystywany sprzęt techniczny (zaplecze techniczne)
- Lista partnerów (obiektów, hoteli, „influencerów”)
- „Financial self information” (raport z wywiadowni gospodarczej)
- Płynność finansowa (Czy dostawca korzysta z narzędzi typu factoring?)
- Polisa OC od prowadzonej działalności oraz odszkodowawcza od wypadków
- „Formularz bezpieczeństwa obiektu”, np. ppoż, pierwsza pomoc, catering (Czy dostawca sprawdza takie rzeczy?)
- Certyfikaty i nagrody branżowe (w zależności od prestiżu/trybu postępowania konkursowego)
- Struktura kosztów, otwarte księgi (Czy dostawca się na to zgadza?)
- „Kickback/bonus retro” (Czy dostawca osiąga korzyści dodatkowe, np: z hoteli?)
- Utylizacja odpadów, np. po targach, imprezach plenerowych, planach produkcyjnych itp. (Jak dostawca radzi sobie z odpadami?)
- Ekologia (Czy do produkcji są wykorzystane materiały przyjazne środowisku?)
- Rozwiązania CSR (Czy dostawca prowadzi / proponuje rozwiązania w obszarze CSR, np. ze wsparciem niepełnosprawnych?)
Podstawą wzajemnie owocnej współpracy bez wątpienia pozostaje transparentność wszystkich działań firmy, nawet tych z pozoru nieistotnych dla podpisywanego kontraktu czy zakresu współdziałania. Bez otwartej komunikacji i chęci współpracy, każda lista pytań może pozostać bez odpowiedzi, rodząc jeszcze więcej wątpliwości.