
Negocjacje zakupowe – jak wyznaczyć cele, jak negocjować z pozycji słabej?
Opis warsztatu w pigułce
Przygotuj się do negocjacji dzięki dokładnej analizie wartości i modelowi biznesowemu dostawcy. Zastosuj taktyki negocjacyjne z pozycji słabej, jak techniki perswazyjne i modulację głosu, aby osiągnąć swoje cele. Odmaluj ból adwersarza, wykorzystując techniki kadrowania i lustro oraz heurystykę poznawczą.
Korzyści z udziału dla uczestnika
Dzięki uczestnictwu w warsztacie uczestnicy poszerzą swoją wiedzę w zakresie prowadzenia negocjacji zakupowych.
Stopień zaawansowania
średniozaawansowani / zaawansowani
Metody szkoleniowe
wykłady teoretyczne, dyskusje i warsztat moderowany, ćwiczenia grupowe.
Czas trwania
8h – w tym przerwy kawowe, lunch
Negocjacje Zakupowe
Część I – Przygotowanie do negocjacji:
- Dokładna analiza struktury wartości:
- Struktura kosztowa – za co płacisz? (tworzymy model CBD, should cost model, narzędzia analizy marżowości biznesu naszego partnera – ile naprawdę zarabia na nas dostawca i dlaczego w ogóle chcemy to wiedzieć?);
- Analiza całkowitego kosztu posiadania – ile ciebie kosztuje współpraca z dostawcą? (model TCO);
- Analiza całkowitego kosztu współpracy z perspektywy dostawcy (TCO dostawcy, zyski dostawcy);
- Narzędzia analizy modelu biznesowego dostawcy – jak zrozumieć plan rozwoju biznesu dostawcy? Na czym zależy monopoliście?
- Wartość extrasów (nie dostaniesz niższej ceny, ale możesz dostać więcej „gratisów”) Identyfikacja wartościowych poza-cenowych dodatków model wartości tych dodatków dla mnie oraz dla partnera (szukanie asymetrii – coś co ma dużą wartość dla mnie może mieć brak wartości dla partnera);
- Pozycjonowanie na osi-siła słabość
- Wyznaczanie celów negocjacyjnych
Część II – przy stole negocjacyjnym
- Taktyki negocjacyjne z pozycji słabej – czyli jak sprawić, żeby monopolista zaczął odczuwać potrzebę?
- Blef, kłamstwa, manipulacja etc. – zapomnij o tych głupotach – czyli krótko o największych błędach w negocjacjach z monopolistą;
- Techniki przejmowania kontroli nad rozmową;
- Wzorce perswazyjne;
- Przesłuchanie adwersarza – techniki prowadzenia swobodnej rozmowy – pierwsza zasada przesłuchania: przesłuchiwany nie może się zorientować, że jest przesłuchiwany;
- Wiarygodność, techniki budowania własnej wiarygodności w oczach adwersarza;
- Efekt HALO w negocjacjach – rozpoczęcie negocjacji;
- Modulacja głosu: jak mówić;
- Wykorzystaj uprzedzenia poznawcze w negocjacjach – odmaluj ból monopolisty dzięki świadomości „heurystyki poznawczej”;
- Złudzenie kontroli – jesteś architektem, nie przedmiotem czyjejś architektury;
- Kadrowanie i lustro – techniki wpływania na nastrój i emocje rozmówcy;
- Irracjonalna eskalacja zaangażowania;
- Kotwiczenie i dopasowanie;
- Huśtawka i koszty prowadzenia procesu negocjacyjnego;
- Odmaluj ból adwersarza – techniki: kadrowanie, przekadrowanie, lustro, FUDGE, prawo małych liczb, heurystyka dostępności.
Prowadzący
-
Jacek JarmuszczakPraktyk zakupowy, Negocjator, Category Manager
Praktyk, doświadczony manager zakupów, negocjacji zakupowych i strategii generowania oszczędności na międzynarodowych rynkach. Karierę zawodową rozpoczynał w polskich firmach branży FMCG, dla których prowadził negocjacje zakupowe z dostawcami z całego świata. Później jako szef działu zakupów elektronicznych w Carlsberg Group, zarządzał zespołem który przeprowadzał ok 600 przetargów rocznie dla wszystkich zakładów na całym świecie.